Forum Republiki Bialeńskiej
Kolejny myśliwiec eksportowy RAT. - Wersja do druku

+- Forum Republiki Bialeńskiej (https://bialenia.sarmacja.org/spolecznosc)
+-- Dział: Gospodarka (https://bialenia.sarmacja.org/spolecznosc/forum-7.html)
+--- Dział: Spółki państwowe (https://bialenia.sarmacja.org/spolecznosc/forum-305.html)
+---- Dział: Bialeńska Spółka Transportowa (https://bialenia.sarmacja.org/spolecznosc/forum-290.html)
+---- Wątek: Kolejny myśliwiec eksportowy RAT. (/thread-4843.html)



Kolejny myśliwiec eksportowy RAT. - Ronon Dex - 03.04.2016

Zakłady Lotnicze Razor Air Tech oprócz „eksportowego” wielozadaniowego samolotu myśliwskiego XF-10 o masie startowej wynoszącej niecałe 20 ton, opracowało również samolot większy o maksymalnej masie startowej ponad 30 ton. Przeznaczeniem jest również eksport i samolot zostanie zaproponowany lotnictwu Carstwa Brodryjskiego obok mniejszej maszyny typu XF-10A/B.

[attachment id=1 msg=43829]
Prototyp XF-11A w locie.

Samolot oznaczony roboczo jako XF-11 został zbudowany jako dwusilnikowy średniopłat z podwójnym usterzeniem pionowym do wykonywania zadań zarówno myśliwskich, jak i do atakowania celów naziemnych. Zaletą samolotu jest duża pojemność wewnętrznych zbiorników paliwa, co umożliwia loty na dystansach ponad 3000km bez konieczności stosowania zbiorników podwieszanych, które zajmują miejsce na podwieszeniach i obniżają osiągi samolotu.

[attachment id=3 msg=43829]

[attachment id=4 msg=43829]
Prototyp XF-11A

[attachment id=5 msg=43829]

[attachment id=6 msg=43829]
Prototyp XF-11B


Aktualnie testowane są dwie odmiany samolotu – jednomiejscowy XF-11A i dwumiejscowy XF-11B. Ten drugi może być stosowany jako szkolno-bojowy, jak również jak samolot do atakowania celów naziemnych i długotrwałych patroli przeciw celom powietrznym. Obecność dwóch członków załogi zwiększa precyzję ataków (drugi pilot działa wtedy jako operator uzbrojenia) oraz w przypadku długotrwałych patroli zmniejsza obciążenie i zmęczenie pilota.

[attachment id=2 msg=43829]
Prototyp XF-11B w locie.

Firma RAT w razie zainteresowana konstrukcją zamierza stworzyć też inne wersje samolotu XF-11 – np. odmianę morską, również taką przeznaczoną do bazowania na lotniskowcach czy odmianę z bardziej rozbudowanymi możliwościami atakowania celów naziemnych.

Projektowane dane XF-11A

Rozpiętość: 14,7m
Długość: 21,9m
Wysokość: 5,92m
Masa własna: 16380 kg (17700kg – XF-11B)
Masa startowa max: 30450kg (34000 – XF-11B)

Prędkość maksymalna: 2,35 Ma / 2500 km/h (1400 km/h Ma na małej wysokości)
Pułap praktyczny: 19000m (17300 m – F-11B)
Zasięg: 3530 km (maksymalny bez zbiorników dodatkowych na dużej wysokości – 1340 km w locie na małej wysokości)

Uzbrojenie:
- działko 30mm
- do 6000 kg uzbrojenia podwieszanego (10 węzłów)

[attachment id=7 msg=43829]

[attachment id=8 msg=43829]
Samolot XF-11A/B może zabierać rożne zestawy uzbrojenia - zarówno służące walce powietrznej, jak i atakowaniu celów naziemnych.



Odp: Kolejny myśliwiec eksportowy RAT. - Thomas von Lisendorff - 03.04.2016

Bardzo interesująca propozycja.


Odp: Kolejny myśliwiec eksportowy RAT. - Ronon Dex - 03.04.2016

W związku z zainteresowaniem potencjalnego odbiorcy oblatano dwie kolejne odmiany samolotu XF-11 - samolot o rozbudowanych możliwościach ataku na cele naziemne ("uderzeniowy" - proponowany CB jako maszyna mająca zastąpić używane tam FB-11) oraz samolot morski z rozbudowanymi systemami uzbrojenia do zwalczania okrętów.

[attachment id=1 msg=43840]
XF-11C - samolot "uderzeniowy".

Oba samolotu są dwumiejscowe - drugi pilot pełni też rolę operatora uzbrojenia kierowanego i nawigatora. Mają nieco zmieniony płatowiec (dodatkowe powierzchnie ustateczniające) oraz 12 zamiast 10 węzłów podwieszeń (dodano po jednym pod każdym skrzydłem). Samolot morski ma hak do lądowania na lotniskowcach.


[attachment id=2 msg=43840]

[attachment id=3 msg=43840]
XF-11S - maszyna przystosowana do operowania z lotniskowców i zwalczania celów morskich (pod tylna częścią kadłuba złożony hak do lądowania na lotniskowcu)

[attachment id=4 msg=43840]

[attachment id=5 msg=43840]
XF-11C w locie...

Całość oferty samolotu XF-11 obejmuje:

- XF-11A - jednomiejscowy myśliwiec wielozadaniowy.
- XF-11B - samolot szkolno-bojowy z pełnymi możliwościami bojowymi
- XF-11C - samolot uderzeniowy, do atakowania celów naziemnych
- XF-11S - samolot morski i pokładowy.


Odp: Kolejny myśliwiec eksportowy RAT. - Thomas von Lisendorff - 03.04.2016

Czy do tego typu samolotów jest stosowana jakaś konkretna broń oraz rakiety?


Odp: Kolejny myśliwiec eksportowy RAT. - Ronon Dex - 03.04.2016

Uzbrojenie powietrze-powietrze:

1/ Pociski kierowane dalekiego zasięgu w dwóch wersjach:
- z naprowadzaniem radiolokacyjnym półaktywnym (zasięg 117 km),
- z naprowadzaniem termicznym (zasięg 104 km).

2/ Pociski kierowane średniego zasięgu naprowadzany radiolokacyjne - zasięg 80 km.

3/ Pociski kierowane bliskiego zasięgu naprowadzane termicznie - zasięg 20 km.

Uzbrojenie powietrze-ziemia:

1/ Kierowane pociski rakietowe dalekiego zasięgu, naprowadzane TV (zasięg max 115km) i głowicy bojowej 280-320 kg.

2/ Kierowane pociski rakietowe o zasięgu 10km i głowicy bojowej o masie 317 kg.

3/ Bomby klasyczne i kasetowe - o masie 250-1500kg.

4/ Zasobniki z niekierowanymi pociskami rakietowymi kalibru 57mm, 80mm i 122mm.

5/ Samolot może przenosić też ładunki jądrowe.

Uzbrojenie powietrze-woda:

1/ Kierowane pociski przeciwokrętowe naprowadzane radiolokacyjnie o zasięgu 110 km i głowicy bojowej o masie 87 kg.


Odp: Kolejny myśliwiec eksportowy RAT. - Thomas von Lisendorff - 03.04.2016

Czy w odmianie morskiej w uzbrojeniu stosowane są torpedy, jeżeli tak to o jakiej mocy.


Odp: Kolejny myśliwiec eksportowy RAT. - Ronon Dex - 04.04.2016

Torpedy jako uzbrojenie lotnicze przeciw okrętom nawodnym zniknęło już dawno temu, pozostały tylko niewielkie torpedy używane przeciwko okrętom podwodnym - ale są one stosowane tylko na wyspecjalizowanych statkach powietrznych przystosowanych do działań przeciwpodwodnych np. śmigłowce ZOP.

Zresztą i na pokładach okrętów nawodnych pozostały już tylko torpedy ZOP, nawet nowoczesne rakietotorpedy mają już w zasadzie przeznaczenie przeciwpodwodne. Do zwalczenia okrętów nawodnych zarówno na okrętach jak i na samolotach stosuje się kierowane pociski rakietowe. Torpedy jako uzbrojenie przeciw okrętom nawodnym pozostały już tylko jako uzbrojenie okrętów podwodnych.

Przy okazji pociski rakietowe stosowane na proponowanym przez RAT samolocie XF-11 mają również zastosowanie przeciwradarowe (istnieją dwie wersje pocisków - różniące się systemem naprowadzania aktywnym lub pasywnym), bo w odmianie z pasywnym radiolokacyjnym systemem naprowadzania mogą być stosowane nie tylko do atakowania celów morskich, ale też celów emitujących promieniowanie radarowe na lądzie.


Odp: Kolejny myśliwiec eksportowy RAT. - Thomas von Lisendorff - 04.04.2016

Dowództwo CSZ chciałoby przetestować ten model.


Odp: Kolejny myśliwiec eksportowy RAT. - Ronon Dex - 04.04.2016

W związku z powyższym w najbliższym czasie prototypy wszystkich czterech wersji zostaną przetransportowane na teren Carstwa Brodryjskiego wraz z odpowiednim zapleczem.

Czy jednocześnie wysłać prototypy samolotu XF-10A/B? Generalnie XF-11 jest samolotem stosunkowo dużym, czy strona brodryjska rozpatruje go jako jedyny samolot wielozadaniowy w lotnictwie CSZ czy może właściwszą będzie opcja posiadania zarówno samolotu większego, jak i stosunkowo niewielkiej maszyny w rodzaju XF-10?


Odp: Kolejny myśliwiec eksportowy RAT. - Thomas von Lisendorff - 04.04.2016

Oczywiście CSZ jest także zainteresowane mysliwcami XF-10.