27.08.2017, 13:13:15
![[Obrazek: ?url=funkyimg.com%2Fi%2F2w7EM.png]](https://images.weserv.nl/?url=funkyimg.com%2Fi%2F2w7EM.png)
ORGANIZACJA WEWNĘTRZNA UCZELNI
PANEL DYSKUSYJNY
Szanowni Uczestnicy,
Myślę, że powinniśmy poruszyć taki wątek, korzystając z okazji spotkania się w jednym miejscu tak wielu profesorów, rektorów, członków kadr uniwersyteckich. Wielu z nas prowadzi przecież uczelnie w swoich państwach. Proponuję, abyśmy wymienili się spostrzeżeniami, propozycjami, rozwiązaniami, jakie zostały wprowadzone w różnych szkołach.
Chętnie zacznę i opowiem o Uniwersytecie Bialeńskim. Funkcję jego Rektora objąłem w czerwcu bieżącego roku, jednak dopiero na początku lipca rozpocząłem reformowanie uczelni. Pierwszym krokiem było zmniejszenie liczby wydziałów - do dwóch. Wiele z wcześniej istniejących nie miało bowiem żadnego wykładowcy, ani nawet Dziekana. Dzięki ograniczeniu ich liczby mogłem bez problemu obsadzić stanowiska profesorskie na przynajmniej jednym z nich. Aktualnie mamy więc wydział przeznaczony na kierunki humanistyczne i drugi dla kierunków ścisłych. Kolejnym krokiem była nowelizacja Statutu - nadałem Senatowi Uniwersytetu większą rolę. Do tej pory organ ten pozostawał praktycznie bez dodatkowych uprawnień. Niedawno przeprowadziłem także nowelizację ustawy o systemie szkolnictwa wyższego i nadałem uczelni osobowość prawną, dzięki czemu możliwe było założenie dla Uniwersytetu konta bankowego. Warto też, moim zdaniem, zwrócić uwagę na monopol, jaki obowiązuje w Bialenii - nasza ustawa zabrania tworzenia innych uczelni wyższych. Przepis ten spotkał się ostatnio z licznymi kontrowersjami, jednak rozwiązanie to zostało wprowadzone, aby prężnie rozwijać jedną, konkretną szkołę. Skoro nawet jeden Uniwersytet ma problem z aktywnością, jaki jest sens tworzenia kolejnych, pustych uczelni?
Jeśli chodzi o organizację studiów, na Uniwersytecie Bialeńskim odchodzimy od nauki, wykładów i egzaminów. Stawiamy raczej na twórczość studentów - sami wybierają sobie temat pracy magisterskiej i doktorskiej oraz sami decydują, w jaki sposób zaprezentują swoją wiedzę: może być to typowa praca pisemna, projekt społeczny, seria wykładów... Na tej podstawie szkoła nadaje tytuły i stopnie.
Jak zorganizowane są Państwa uczelnie?
Chętnie zacznę i opowiem o Uniwersytecie Bialeńskim. Funkcję jego Rektora objąłem w czerwcu bieżącego roku, jednak dopiero na początku lipca rozpocząłem reformowanie uczelni. Pierwszym krokiem było zmniejszenie liczby wydziałów - do dwóch. Wiele z wcześniej istniejących nie miało bowiem żadnego wykładowcy, ani nawet Dziekana. Dzięki ograniczeniu ich liczby mogłem bez problemu obsadzić stanowiska profesorskie na przynajmniej jednym z nich. Aktualnie mamy więc wydział przeznaczony na kierunki humanistyczne i drugi dla kierunków ścisłych. Kolejnym krokiem była nowelizacja Statutu - nadałem Senatowi Uniwersytetu większą rolę. Do tej pory organ ten pozostawał praktycznie bez dodatkowych uprawnień. Niedawno przeprowadziłem także nowelizację ustawy o systemie szkolnictwa wyższego i nadałem uczelni osobowość prawną, dzięki czemu możliwe było założenie dla Uniwersytetu konta bankowego. Warto też, moim zdaniem, zwrócić uwagę na monopol, jaki obowiązuje w Bialenii - nasza ustawa zabrania tworzenia innych uczelni wyższych. Przepis ten spotkał się ostatnio z licznymi kontrowersjami, jednak rozwiązanie to zostało wprowadzone, aby prężnie rozwijać jedną, konkretną szkołę. Skoro nawet jeden Uniwersytet ma problem z aktywnością, jaki jest sens tworzenia kolejnych, pustych uczelni?
Jeśli chodzi o organizację studiów, na Uniwersytecie Bialeńskim odchodzimy od nauki, wykładów i egzaminów. Stawiamy raczej na twórczość studentów - sami wybierają sobie temat pracy magisterskiej i doktorskiej oraz sami decydują, w jaki sposób zaprezentują swoją wiedzę: może być to typowa praca pisemna, projekt społeczny, seria wykładów... Na tej podstawie szkoła nadaje tytuły i stopnie.
Jak zorganizowane są Państwa uczelnie?
(-) dr net. Tadeusz Krasnodębski