Organizacja wewnętrzna uczelni - panel dyskusyjny
#1
[Obrazek: ?url=funkyimg.com%2Fi%2F2w7EM.png]

ORGANIZACJA WEWNĘTRZNA UCZELNI

PANEL DYSKUSYJNY



Szanowni Uczestnicy,

Myślę, że powinniśmy poruszyć taki wątek, korzystając z okazji spotkania się w jednym miejscu tak wielu profesorów, rektorów, członków kadr uniwersyteckich. Wielu z nas prowadzi przecież uczelnie w swoich państwach. Proponuję, abyśmy wymienili się spostrzeżeniami, propozycjami, rozwiązaniami, jakie zostały wprowadzone w różnych szkołach.

Chętnie zacznę i opowiem o Uniwersytecie Bialeńskim. Funkcję jego Rektora objąłem w czerwcu bieżącego roku, jednak dopiero na początku lipca rozpocząłem reformowanie uczelni. Pierwszym krokiem było zmniejszenie liczby wydziałów - do dwóch. Wiele z wcześniej istniejących nie miało bowiem żadnego wykładowcy, ani nawet Dziekana. Dzięki ograniczeniu ich liczby mogłem bez problemu obsadzić stanowiska profesorskie na przynajmniej jednym z nich. Aktualnie mamy więc wydział przeznaczony na kierunki humanistyczne i drugi dla kierunków ścisłych. Kolejnym krokiem była nowelizacja Statutu - nadałem Senatowi Uniwersytetu większą rolę. Do tej pory organ ten pozostawał praktycznie bez dodatkowych uprawnień. Niedawno przeprowadziłem także nowelizację ustawy o systemie szkolnictwa wyższego i nadałem uczelni osobowość prawną, dzięki czemu możliwe było założenie dla Uniwersytetu konta bankowego. Warto też, moim zdaniem, zwrócić uwagę na monopol, jaki obowiązuje w Bialenii - nasza ustawa zabrania tworzenia innych uczelni wyższych. Przepis ten spotkał się ostatnio z licznymi kontrowersjami, jednak rozwiązanie to zostało wprowadzone, aby prężnie rozwijać jedną, konkretną szkołę. Skoro nawet jeden Uniwersytet ma problem z aktywnością, jaki jest sens tworzenia kolejnych, pustych uczelni?

Jeśli chodzi o organizację studiów, na Uniwersytecie Bialeńskim odchodzimy od nauki, wykładów i egzaminów. Stawiamy raczej na twórczość studentów - sami wybierają sobie temat pracy magisterskiej i doktorskiej oraz sami decydują, w jaki sposób zaprezentują swoją wiedzę: może być to typowa praca pisemna, projekt społeczny, seria wykładów... Na tej podstawie szkoła nadaje tytuły i stopnie.

Jak zorganizowane są Państwa uczelnie?
(-) dr net. Tadeusz Krasnodębski
Odpowiedz
#2
Jeli chodzi o wewnętrzną organizację, ta w Uniwersytecie Krakowskim jest specyficzna. Jednakże wcześniej była taka jak w większości v-uczelni. A więc byli profesorowie, dziekani poszczególnych wydziałów, studenci itp. Wystarczy zerknąć na nieobowiązującą już Konstytucję sejmową o Uniwersytecie: http://www.rzeczpospolitaobojganarodow.p...302&t=3862
Natomiast dwudziestego szóstego lutego bieżącego roku uchwalono nową Konstytucję zmieniono też Statut Uniwersytetu. To wtedy wprowadzono owe specyficzne zmiany o któych zaraz opowiem. Do uchwalenia nowej Konstytucji nakłoniło nas słabe zainteresowanie profesorów i Rektora (któym był wówczas cierpiący na realiozę Jego Eminencja Hieronim Sieniawski). A jeśli nie ma aktywności profesorów to studentów także nie ma, bo kto ma oceniać ich prace? Wedle nowej Konstytucji i Statutu nie było ani dziekanów, ani profesorów, jedynie Rektor, będący jednocześnie Kuratorem Wielkim. Nie było też studentów a publikacjue mógł pisać każdy obywatel RON. Nowa konstytucja brzmi tak: http://www.rzeczpospolitaobojganarodow.p...302&t=4434
A Statut tak:

http://www.rzeczpospolitaobojganarodow.p...420&t=3885
(-) Stanisław von Tauer,
Rektor Uniwersytetu Krakowskiego,
Kurator Wielki
Odpowiedz
#3
A nie doszukałem się nic o tytułach i stopniach. Nie macie już magistrów, doktorów, profesorów...?
(-) dr net. Tadeusz Krasnodębski
Odpowiedz
#4
Tak, stopni nie obyło ani w Konstytucji ani w Statucie. Ale w któymś z tych dokumentów zapisane było że Rektor ma prawo ustanowienia stopni naukowych wydając odpowiedni dekret. http://www.rzeczpospolitaobojganarodow.p...420&t=3888
Ów dekret można znaleźć w powyższym linku. Konkretnie to dekret nº5.
(-) Stanisław von Tauer,
Rektor Uniwersytetu Krakowskiego,
Kurator Wielki
Odpowiedz
#5
Cytat:
[Obrazek: 2w5TC.png]

Wasza Magnificencjo,
Drodzy Profesorowie, Doktorzy i wszyscy zebrani!


Reforma Uniwersytetu Rotryjskiego również polegała na statutowym ograniczeniu podstawowych jednostek, z których składa się uczelnia do wydziałów, aczkolwiek w gestii Rektora pozostała możliwość stworzenia niższych. UR składa się obecnie z Wydziału Prawa, Wydziału Teologii i Wydziału Historii (z Zakładem Archeologii). Te kierunki są podstawowe w związku z klimatem Państwa Kościelnego. Z nich zgodnie ze statutem można otrzymać tytuły zawodowe netowe w kolejności od najniższego: bakałarza, magistra, licencjata oraz stopnia naukowego netowego doktora. Są to klasyczne, kościelne tytuły zawodowe rodem ze średniowiecznych uczelni. Można je zdobyć normalnie w toku studiów jak i np. za udział w debacie czy przedstawienie wyłącznie pracy do dyskusji. Stanowiska uczelnianie są trzy - profesor zwyczajny dla profesorów netowych (tytuł ten nadaje Patriarcha dla najbardziej zasłużonych naukowców), profesor nadzwyczajny dla doktorów netowych i asystent dla pozostałych. Żeby publikować swoje dzieła nie trzeba być zatrudnionym na UR, a wystarczy uzyskać zgodę Rektora lub Dziekana. Wspomniana reforma przyniosła chwilowe ożywienie Uniwersytetu, niestety znów na nim zapadła lekka cisza.
Linus

Arcybiskup Wolnogradu
Patriarcha Kościoła Ekumenicznego


Sylwetka
 
[Obrazek: 2FwJU.png]
Odpowiedz
#6
W przypadku Królewskiej Akademii Nauk, powstałej w wyniku przekształcenia Hasselandzkiej Królewskiej Szkoły Wyższej, mamy dwa wydziały. Jest to Wydział Dziennikarstwa, a w jego ramach Katedra Mediów Mikronacyjnych, a także Wydział Stosunków Międzynarodowych, a w jego ramach Katedra Neksjalizmu.
Tyle na razie wystarczy.
http://forum.hasseland.eu/index.php/topic,6836.0.html
Piotr de Zaym
Król Hasselandu
ambasador at large, wiceadmirał, doc. dr net.
Odpowiedz




Użytkownicy przeglądający ten wątek: 1 gości