07.03.2018, 19:14:43
Ocena jakości zarządzania przedsiębiorstwem.
Praca doktorska
Praca doktorska
Uniwersytet Bialeński
Wydział Prawa i Humanistyczno-Społeczny, zarządzanie
Richard Zimmermann
Promotor: Paweł Karol Medyceusz Zep
2018-03-07, Wolnograd
1. Wstęp do tematu pracy.
W dzisiejszych wszechobecnych warunkach gospodarki rynkowej wiele przedsiębiorstw odstaje od założonej teorii. System na rynku wciąż się zmienia, a stosowanie zmian w przedsiębiorstwie jest kluczowe do utrzymania stabilnej pozycji. Najlepszym wyjściem byłoby wyprzedzenie problemu i włączenie w życie odpowiednich działań obronnych. Konkurencja na rynku lokalnym często jest zacięta, na rynku globalnym jest jeszcze ciężej. Dlatego, że każdy dąży do maksymalizacji zarobków, ulepszenia jakości swojego produktu, bądź usługi, w państwach stabilnych oraz rozwiniętych cena stoi najczęściej poniżej jakości. Co nie zmienia faktu, że produkt lepszej jakości i niższej ceny od konkurencji byłby fenomenalną wizytówką przedsiębiorstwa. Wtedy reklamowanie produktu na terenie lokalnym traciłoby całkowicie sens i zmniejszyłoby wydatki. Każda firma szuka najlepszego rozwiązania danego problemu, dlatego outsourcing jest najczęściej wybieraną metodą, która najczęściej jest skuteczna. Wydalenie wszelkich zbędnych lub niewydajnych podmiotów i zastąpienie ich bardziej wydajnymi, zawsze zwiększy obrót firmy. Wszelkie systemy, które poprawiałyby zarządzanie firmą, szybko się rozwijają oraz stają się podstawowym narzędziem przedsiębiorstw. Wszystko to, za pomocą rozwijającego się rynku, na którym pojawiają się to coraz bardziej wymagający klienci, z wymagającymi potrzebami. Postęp technologiczny na platformie przedsiębiorstw jest coraz to bardziej rozwinięty. Zarazem jakość wszelkich produktów uległa polepszeniu, podobnie z ceną produkcji, bądź usługi. Efektem tego nasze dobro może być sprzedawane za mniejszą cenę. Ogólna chęć oceny przedsiębiorstwa jest skomplikowaną rzeczą, natomiast istnieje wiele podziałów zarządzania oraz jego rodzaje. Dlatego wszelka ocena, jakiejkolwiek części przedsiębiorstwa, będzie wymagała różnych narzędzi i umiejętności. zarządzający pełni funkcje zarządcze w stosunku do innych podmiotów, które pełnią funkcje wykonawcze. Podmiot zarządzający wyposażony jest w niezbędne środki oddziaływania na osoby lub inne jednostki występujące w organizacji. W systemie zarządzania następuje proces ciągłego formułowania i przepływu informacji oraz decyzji pomiędzy podmiotem zarządzającym i podmiotem zarządzanym, przy czym występuje stała interakcja między nimi. W wielopoziomowych organizacjach złożonych trudno jest jednoznacznie oddzielić działania zarządcze od wykonawczych. Na skutek tego poszczególne osoby są w jednym przypadku podmiotami zarządzanymi, a w drugim przypadku (w stosunku do jednostki podległej) podmiotami zarządzającymi, czyli występują w podwójnej roli (Sudoł 1999, s. 156). Kryterium zakresowe uwzględnia złożoność systemu zarządzanego. W ramach kryterium zakresowego występują liczne klasyfikacje składników systemu zarządzanego i powstają różnorodne ustrukturalizowane obszary zarządzania (Hamrol, Mantura 2002, s. 84, Bieniok 1997, s. 117).
2. Zarządzanie jakością produktu, usługi.
System zarządzania jakością to zbiór wzajemnie powiązanych lub wzajemnie oddziaływujących elementów niezbędnych do ustanowienia polityki i celów, i osiągania tych celów oraz kierowania organizacją (zasobem ludzi i infrastrukturą, z przypisaniem odpowiedzialności, uprawnień i powiązań) i jej nadzorowania w odniesieniu do jakości [PKN, 2006, s. 27- 31]. Systemy zarządzania jakością stanowią zatem pewnego rodzaju instrukcję postępowania, której celem jest stworzenie odpowiednich warunków do ciągłego rozwoju przedsiębiorstwa. Aby uzyskać odpowiedni poziomjakości oferowanych dóbr lub usług (zgodnych z wymaganiami i oczekiwaniami klientów), wzrost efektywności i skuteczności oraz rozwój przedsiębiorstwa (ciągłego doskonalenia) należy przestrzegać i działać zgodnie znormalizowanymi wytycznymi systemów zarządzania jakością. Jednym z częstszych problemów wewnętrznych organizacji, jest różnorodność podglądów kierowników, bądź ważniejszych stanowisk, którzy wprowadzają własną politykę organizacji, mimo tego, że poprzednio kierunek przedsiębiorstwa szedł w inną stronę. Psychologia odgrywa ważną rolę, przy planowaniu i podejmowaniu decyzji. Przykładem, który mogę podać jako dowód, potwierdzający moje słowa, jest istota psychologii w drużynach sportowych. Drużyna sportowa jest zarazem przykładem małej społeczności, gdzie każdy zna każdego i chęć zaakceptowania zmian, bądź podjęcia zmian, leży w obowiązku psychologa. To właśnie ta dziedzina nauki uświadamia nam, że zmiany, które zostaną wprowadzone, mogą polepszyć wyniki, a w przedsiębiorstwie obroty. Dzięki temu jesteśmy to przyjąć, bez żadnego zgrzytu. Uzyskanie wyżej wymienionych efektów było możliwe poprzez wprowadzenie zmian w organizacji i to często radykalnych. Dlatego najważniejszym elementem dla prawidłowego funkcjonowania systemu jest strategiczne zaangażowanie się naczelnego kierownictwa w ciągłe doskonalenie działań organizacji oraz świadczonych dóbr lub usług. W zależności od określonej polityki i celów strategicznych system umożliwia realizację działań udoskonalających, efektem czego są widoczne zmiany zauważane przez pracowników firmy.
3. Podsumowanie i zakończenie.
Sformułowana cecha przedsiębiorczości, nigdy do końca nie zostanie zbadana. Ludzie są zmienni, podobnie jak rynek. Nikt nie jest przewidzieć perfekcyjnie przyszłości, dlatego też jedną z ważniejszych rzeczy jest przygotowanie się na zmiany oraz wprowadzać je jak najczęściej. W dobie szybko rozwijającej się konkurencyjności należy podkreślić, że to jakość stała się jednym z najważniejszych czynników oddziaływających i kształtujących funkcjonowanie i rozwój przedsiębiorstw. Oceniając siłę oddziaływania przedsiębiorstwa, coraz częściej skłaniają się lub są zmuszane do zastosowania systemów zarządzania jakością. Każdy przedsiębiorca analizuje wszystkie argumenty przemawiające „za i przeciw” wdrożeniu systemu zarządzania jakością. Z przeprowadzonych badań wynika, iż do przedsiębiorców bardziej przemówiły argumenty „za”, czego efektem jest wdrożony odpowiedni system zarządzania jakością. U większości przedsiębiorców wdrożenie systemu wprowadziło pozytywne zmiany przyczyniające się do rozwoju i wzrostu konkurencyjności, między innymi poprzez poprawę: jakości oferowanych produktów bądź usług. Zarówno rozważania teoretyczne, jak i egzemplifikacja potwierdzają przyjętą hipotezę badawczą o przydatności zaproponowanej metody do oceny jakości zarządzania przedsiębiorstwem. Niewątpliwie metoda oceny jakości zarządzania przedsiębiorstwem może spełniać funkcję diagnostyczną. Chodzi tu z jednej strony o wskazanie nieprawidłowości w systemie zarządzania, z drugiej zaś — o wytyczenie kierunków jego rozwoju. Wykrycie i ustalenie nieprawidłowości w systemie zarządzania jest jedynie etapem warunkującym i ukierunkowującym dalsze postępowanie badawcze. Celem ostatecznym jest bowiem poszukiwanie sposobów efektywniejszego funkcjonowania przedsiębiorstwa. Konstytuują się tu nowe obszary i zadania badawcze, w szczególności tematem dalszych rozważań mogą być zagadnienia związane z określaniem warunków, sposobów i czasu eliminacji nieprawidłowości lub rozszerzania oraz utrwalania racjonalnych działań w zakresie zarządzania przedsiębiorstwem.
![[Obrazek: mDsY0MH.png]](https://i.imgur.com/mDsY0MH.png)